<script>
"use strict";
OB_ready(OB_doWhenReady);

function OB_doWhenReady() {
    // localize everything
    var ooohBoi = window.ooohBoi || {};
    // local scope variables
    ooohBoi.prev_scroll_pos = window.scrollY || document.body.scrollTop;
    ooohBoi.cur_scroll_pos;
    ooohBoi.scroll_direction = 'init';
    ooohBoi.prev_scroll_direction = 0;
    ooohBoi.header = document.querySelector('#show-hide-header'); // header ID
    ooohBoi.header_pos = {
        top: ooohBoi.header.offsetTop,
        left: ooohBoi.header.offsetLeft,
    };
    ooohBoi.header_height = OB_outerHeight(ooohBoi.header);
    // show-hide header with ease/transition
    ooohBoi.header.style.transition = 'all 0.3s ease';
    // update header height on window resize
    ooohBoi.updateHeaderHeight = function() {
        ooohBoi.header_height = OB_outerHeight(ooohBoi.header);
    }
    // listen "scroll" event and decide what to do
    ooohBoi.checkScroll = function() {
        ooohBoi.cur_scroll_pos = window.scrollY || document.body.scrollTop;

        if (ooohBoi.cur_scroll_pos > ooohBoi.prev_scroll_pos) ooohBoi.scroll_direction = 'down';
        else if (ooohBoi.cur_scroll_pos < ooohBoi.prev_scroll_pos) ooohBoi.scroll_direction = 'up';

        if (ooohBoi.scroll_direction !== ooohBoi.prev_scroll_direction) ooohBoi.toggleHeader(ooohBoi.scroll_direction, ooohBoi.cur_scroll_pos);
        ooohBoi.prev_scroll_pos = ooohBoi.cur_scroll_pos;
    }
    // add or remove class based on the scrolling direction
    ooohBoi.toggleHeader = function(scroll_direction, scroll_current) {
        if (scroll_direction === 'down' && scroll_current > ooohBoi.header_height) {
            OB_addClass(ooohBoi.header, 'im-hidden'); // for styling
            ooohBoi.header.style.top = -1 * ooohBoi.header_height + "px";
            ooohBoi.prev_scroll_direction = scroll_direction;
        } else if (scroll_direction === 'up') {
            OB_removeClass(ooohBoi.header, 'im-hidden');
            ooohBoi.header.style.top = ooohBoi.header_pos.top + "px";
            ooohBoi.prev_scroll_direction = scroll_direction;
        }
    }
    // listen "scroll" and "resize" window events
    window.addEventListener('scroll', ooohBoi.checkScroll);
    window.addEventListener('resize', ooohBoi.updateHeaderHeight);
}

function OB_outerHeight(el) {
    var height = el.offsetHeight;
    var style = getComputedStyle(el);
    height += parseInt(style.marginTop) + parseInt(style.marginBottom);
    return height;
}

function OB_addClass(el, className) {
    if (el.classList) el.classList.add(className);
    else {
        var current = el.className,
            found = false;
        var all = current.split(' ');
        for (var i = 0; i < all.length, !found; i++) found = all[i] === className;
        if (!found) {
            if (current === '') el.className = className;
            else el.className += ' ' + className;
        }
    }
}

function OB_removeClass(el, className) {
    if (el.classList) el.classList.remove(className);
    else el.className = el.className.replace(new RegExp('(^|\\b)' + className.split(' ').join('|') + '(\\b|$)', 'gi'), ' ');
}

function OB_ready(fn) {
    if (document.readyState != 'loading') fn();
    else if (document.addEventListener) document.addEventListener('DOMContentLoaded', fn);
    else {
        document.attachEvent('onreadystatechange', function() {
            if (document.readyState != 'loading') fn();
        });
    }
}
</script>
				
			
1613.HAMA
1613.HAMA
1613.HAMA

Trichterhof, Hasselt

Nieuwbouw 21 appartementen

1613.HAMA

De 20e-eeuwse gordel rondom het historische centrum van de stad is de voorbije jaren grondig getransformeerd. Kleine, veelal uitgeleefde arbeiderswoningen en burgerhuizen, op vrij smalle percelen en met beperkte kroonlijsthoogtes maken plaats voor grotere, collectieve woonprojecten. De steeds verstrengende energieprestatie- en comforteisen, de opschuiving naar steeds verkleinende gezinssamenstellingen maar vooral de nood aan verdichting van de stadskern, leiden ertoe dat de typologie van een grondgebonden eengezinswoning op veel plaatsen – net zoals hier aan de Maastrichersteenweg – niet langer houdbaar is. Met het verdwijnen van dergelijke rijwoningen verdwijnt dikwijls de kleinschaligheid en charme die zo kenmerkend is voor de bebouwing aan de grote invalswegen tussen de kleine en grote ring. Met dit project willen we inspelen op deze stadsvernieuwingstrend en trachten we de nadelige perceptie van grotere woonvormen om te buigen naar een aantrekkelijke architectuur.

Drie verouderde rijhuizen werden afgebroken en vervangen door een wooncomplex met 21 appartementen en een ondergrondse parking. Bij het ontwerp is bijzondere aandacht besteed aan de architectuur van de straatgevel, waarbij gestreefd is naar ‘de maat van de straat’. Hoewel in de Maastrichtersteenweg al talloze grootschalige projecten gebouwd zijn, waarbij meerdere percelen werden samengevoegd, is hier uitdrukkelijk gezocht naar een verticale geleding die de beukmaat van een klassiek burgerhuis opzoekt. Om die reden is de voorgevel opgebouwd uit zes traveeën met elk een verschillende breedte. Door verspringingen in de gevel tussen de verschillende traveeën, zowel naar voor als naar achter, ontstaat een gevelbeeld met een duidelijke fragmentatie. Hierdoor zoekt het project aansluiting met de korrel van het bestaande straatbeeld.

1613.HAMA
1613.HAMA

Grondplan gelijkvloers. Een ruime, dubbelhoge onderdoorgang langs de linkerbuur geeft toegang tot de inkomhal, de ondergrondse parkeerkelder, maar is ook en vooral de toegang tot het gemeenschappelijke semi-publiek binnengebied en de fietsenstalling.

1613.HAMA

Deze luchtige toegang wordt gearticuleerd door het uitspringend terras van één van de appartementen op de eerste verdieping, die bewoners en bezoekers onthaalt en begeleidt naar de overdekte inkomzone en achterliggende tuin.

 
1613.HAMA
1613.HAMA
1613.HAMA
Door bijzondere aandacht aan de detaillering te besteden geven we het geheel een zekere ‘grandeur’ – typisch voor de 20e-eeuwse burgerhuizen.
1613.HAMA
1613.HAMA
1613.HAMA
1613.HAMA

Programma: Nieuwbouw van 21 appartementen, bovengrondse fietsenstallingen en een ondergrondse parkeerkelder | Locatie: Maastrichtersteenweg, Hasselt | Ontwerp-oplevering: 2016-2021 | Samenwerking: A2O Architecten – De Gouden Liniaal Architecten | Oppervlakte: 3.108 m² | Fotografie: Stijn Bollaert | Team DGLA: Wim Dirickx, Raf Snoekx, Jan Thys

Gerelateerd

1902.DDST

Demerpoort, Diest

Rondom de Verversgracht, een kunstmatige Demerarm in het historische stadscentrum van Diest, vestigden zich vanaf de 17e eeuw verschillende brouwerijen,…

Dorpskernontwikkeling De Kwint, Zonhoven

Midden in het centrum van Zonhoven, tegenover het marktplein en de kerk, wordt een gebied van een kleine 7.000m² vrijgemaakt…

Gemeenteplein, Keerbergen

De projectsite is gelegen in het centrum van Keerbergen, op de hoek van de Haachtsebaan en het Gemeenteplein. Het project…
VIVA+HEFT

Vivos Artes, Sint-Truiden

Het project is gelegen in de stedelijke kern van Sint-Truiden op de zorgcampus langs de Montenakenweg, Het betreft de bouw…

Woonwijk Slakken, Dilsen-Stokkem

Een uitgeleefde woonwijk aan de rand van het dorp wordt gesloopt. Het terrein wordt volledig onthard, enkel een aantal beeldbepalende…

Tabaart, Bilzen

De stad Bilzen schreef een verkoopsprocedure (met ontwerpwedstrijd) uit voor een site aan de rand van de stad. We ontwierpen…